1 dag: 4 museums, blå krabber og et billigt hotel

Så i fredags var første dag på min 3 dage lange ferie med Taner, hvor vi ”indtog” Demre og Kekova området som ligger på den modsatte side af Antalya.

Jeg har skrevet som de enkelte dage på min ferie, men ikke fået oploadet dem på bloggen, da jeg hellere ville holde ferie end lege med computeren:P

Jeg har lejet en bil hos Euordan, som dejligt nok kører rigtig langt på literen, hvilket gør vi er kommet til Demre på 1 tank benzin.

Hele torsdag planlagde og forberedte jeg madpakker.

Til min store glade har Migros på Damlatas fået lækre sandwich brød i deres ”bagerafdeling” hvilket gør det meget nemmere at planlægge madpakker jeg faktisk selv gider spise.

Vi kørte fra Alanya lidt i 9, og til både min og Taners store glæde var der næsten ingen trafik, hvilket der ellers plejer under Kurban Bayram. Efter 2 timer var vi på den anden side af Antalya, og ca. 30-40 minutter efter det i Phaselis, som er et open air museum tæt ved Kemer. Grundet både Taner og jeg nu har et museumskort, så er entre gratis, og 20 tl pr. mand endnu engang sparet 😉

Phaselis blev grundlagt af grækere fra Rhodos i 690 f.Kr. og blev hurtig en vigtig søhandelsby forbi byen havde/har 3 naturhavne som gjorde det nemt for skibe at komme til og fra byen. I Phaselis nød vi frokost under de store nåletræer. Jeg havde taget min Tec Out seats med, som er pisse smarte puder, som min 2 gamle design chefer har designet (Læs mere om den historie her)
Da omgivelserne i ruinbyen var perfekt til et lille ”interior shoot” gik vi en tur i ruinerne med Tec Outs Seatene, så teamet hjemme i kolde Danmark kunne få nyt materiale til deres sociale medier.

Fra Phaselis gik turer videre mod Demre. Næsten hele vejen går langs kysten og omkring snoet bjerge. I øjeblikket laver jeg en større design opgave for 2Base og på turen tiggede en lille besked ind fra Bo. Han fik hurtigt svar på sit spørgsmål, og som tak kom han med et lille ”rejseråd”. Området mellem Finike og Demre byder nemlig på delikatessen blå krabber, som han anbefalede vi prøvede. Vi fandt nemt en Mavi yengec (blå krabbe på tyrkisk) restaurant, som vi returnerede til om aftenen.

I Demre tjekkede vi hurtigt ind på hotellet, som på ingen måde er luksus. Det er rent, billigt og slidt, men det er underordnet, for vi skal kun sove der. Fra hotellet til Skt Nicholas museet var der 1,3 km, og selvom jeg havde forberedt på russer, tror jeg alligevel han blev overrasket over HVOR mange russser der var.

Ca 200 russere i kø til at stå glasset foran graven. Graven er forresten tom, da liget er blevet stjålet af italiener.
Det eneste sted i verden russerne kender til kø-kultur.

Vi opgav at tælle russerne, men MANGE var det. Skt Nicholas er en vigtigt helgen for dem, og de står i laaaang kø for at sørge ved hans grav, som (sandfærdigt) er tom. Hans lig blev nemlig stjålet i 1087 af italiener, og de få knogler de havde glemt er udstillet på Antalya Arkæologiske museum. Læs mere om det her.

Fra Skt. Nicholas 7 km videre til Konge gravene. Der er så fedt. Smukt, stort, og utroligt nok menneskeskabt. Klokken 4 havde vi nedlagt 3 museer med vores museumskort (Phaselis, Skt. Nicholas og Konge gravene) Taner synes vi havde været for hurtigt og som den 5-årig han nogle gange er, ville han se mere og jeg skulle finde det!

En hurtigt søgning på google maps viste endnu et museum i Demre. Et museum om Lykias historie. Det viste sig at være en super fedt museum som var en blanding af open air med ruiner, og en indendørs del med antikviteter og deltaljeret beskrivelser af historien.

Min fotograf-mand <3

Fra museet kørte vi tilbage til restauranten med de blå krabber. 3 krabber for 36 tl. At hammer krabber ud af deres skjold var en ny oplevelse for os begge. Jeg har smagt krabbe før, det havde Taner ikke. Krabberne var en sjov oplevelse, og de smagte godt ( men ikke af meget). Det mindre sjove var alle de bier, som straks kommer til bordet så snart de kan lugte kød. Jeg fraråder alle med allergi for bier at spise krabber langs vandet.

Smed man brød i vandet kom der tusindvis af små fisk og spise brødet
Krabber åbnes med hammeren. En sjov og anderledes oplevelse.

Efter et måltid blå krabber kørte vi mod stranden, nød solnedgangen og kørte derefter på hotellet til en god nats søvn. En lang god dag fyldt med fede oplevelser blev starten på vores ferie. Dag 2 er sejltur på Kekova, som er højdepunktet for mig!