Gæsteblogger: Helle Andersen om at vende hjem

helle i alanya, alanya blog, flytte fra alanya til danmark

Før jeg selv flyttede til Alanya, fulgte jeg fast Helles blog. Mens jeg flyttede til Alanya, flyttede Helle tilbage til Danmark. Hun har skrevet dette gæsteblog indlæg om det at flytte tilbage, samt hvordan det følelses.

Mit navn er Helle og jeg har bloggen: www.helleialanya.bloggersdelight.dk, jeg har fået lov at lave et gæsteindlæg på bloggen her.

Jeg boede i Alanya fra 2011, og næsten 4 år frem. Jeg tog springet efter jeg havde været på guideskole, herefter fik jeg tilbudt job som rejsekonsulent for det nu konkursramte Scanway/Tyrkiet Eksperten. Jeg sagde mit job op i Danmark, og fik min lejlighed opsagt det meste af inventaret blev simpelthen smidt ud. Jeg gik all in på et helt nyt kapitel i mit liv.

Jobbet var spændende og der var mange udfordringer, både gode og mindre gode. Det var jo et delvist tyrkisk selskab, og der gælder ikke altid samme regler som i Danmark. Jeg fik en højere stilling som salgssupervisor efter 6 måneder, hvilket bestemt bare gav mere at se til.

I mellemtiden havde jeg mødt min nuværende mand. Vi flyttede sammen, og blev forlovet. Igennem ham lærte jeg meget om Tyrkiet, og jeg fik en hel masse eventyr sammen med ham. Minder som vi altid vil have at se tilbage på, uanset hvor i verden vi er.

I næsten 4 år anså jeg Alanya som mit hjem, og Danmark som et sted jeg tog på ferie til, for at besøge familien.

Jeg har, siden jeg første gang besøgte Tyrkiet som 21 årig, følt et savn til landet og haft lyst til at have en hverdag dernede. Det var nok også derfor jeg havde så nemt ved at føle mig hjemme, da jeg endelig flyttede dertil.

Jeg vil til enhver tid anbefale, hvis man har en udlængsel om at rejse ud, at gøre det inden det er for sent. Det var sådan jeg selv tænkte da jeg var 25 år, jeg havde penge på kontoen og fik muligheden for at komme afsted. Jeg tænkte at det var nu eller aldrig.
Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan mit liv havde set ud i dag, hvis jeg ikke havde taget chancen.

Men hvordan er det så når man flytter ”hjem” til Danmark igen?

Kender du følelsen af at man har været på en fantastisk ferie i 1 eller 2 uger, og man så kommer
tilbage til hverdagen med gråvejr og arbejde? Man bliver nærmest deprimeret og vil bare tilbage.

Sådan var det delvist for mig, bortset fra at jeg nu havde min familie tæt på, det var jo et stort plus.
Der var naturligvis også andre ting jeg havde savnet ved at bo i Dk, som f.eks. roen, trygheden mm.

Men savnet er der hver dag, jeg savner at bo et par hundrede meter fra stranden, at kunne gå lange ture om aftenen med min mand i varmt vejr og at byen altid er åben. Blandt mange flere ting.
Det er svært at forklare, det er også bare en stemning der er i Tyrkiet.

Jeg tog skridtet og flyttede tilbage for over 2 år siden, jeg havde fået nok af Tyrkiet. En ting jeg aldrig i mit liv havde troet skulle ske. Men samtidig elsker og savner jeg landet nu. Danmark er langt bedre for vores fremtid, og et meget mere sikkert og trygt sted at bo og arbejde. Så alt i alt, er det bedst at bo her.

Min mand kommer hertil om få dage, hvor vi endelig, skal til at opbygge en ny hverdag. Så begynder et helt nyt kapitel i vores liv. Om vi en dag ude i fremtiden vender tilbage til Tyrkiet er ikke til at spå om.

1 Comment

1. Jeg fo. Det er dog det mest forfaerdelige landrstaar ikke hvorfor du vender tilbage til DK