Alanya Den tyrkiske hverdag Kars Tyrkiet

1400 km Road trip fra Alanya til…

Road trip igennem Tyrkiet, fra Kars til Alanya, Cappadocia, Kappadokia, kør i Tyrkiet, Køre forholdene i Tyrkiet, Dansk blog om Tyrkiet

Når man ikke kan rejse ud, så må man jo rejse lidt rundt.

En meget spontan beslutning gjorde, at vi endte på vores længste Road trip i Tyrkiet til dato.

Og denne oplevelse lavede vi naturligvis en video om!

Vores nye Youtube kanal og Video facebook side kan du finde ved at klikke på linket (navnet med blå). Vi sætter kæmpe pris på alt den støtte vi kan få.

Til det østlige Tyrkiet med vores venner

Min veninde Bilge skulle med hendes mand og svigerfamilie til Kars i det østlige Tyrkiet. Jeg fik lynhurtigt koblet mig og Safa på den tur.

Vi kørte i 2 biler med ganske få stops. Jeg havde også booket en Air-bnb til mig og Safa, så vi ikke var for mange samlet på samme tid.

Vi skulle køre kl 05.00 mandag morgen. Planen var at Safa skulle køre forbi hans forældre og bytte hans scooter ud med deres bil. MEN tumpen kunne ikke finde sin nøgle.

Læs også >> Guide: 10 gode råd til road trip i Tyrkiet

Ødelagt altandør, Alanya, Alanya blog
Hold fast det passede dårligt ind i denne morgen, at dette skulle ske. Døren er fikser nu af dem som indsatte den i sin tid uden beregning.

Da jeg forsøgte at hjælpe ham med at finde nøglen, tænkte jeg “måske han har lagt den ude på terrasse bordet?“. Pludselig stod jeg med min altandør i hænderne!

Vi satte døren tilbage i rammen, låste dem og krydsede finger for, at den ville blive der til vi kom hjem (Det gjorde den).

Safa´s forældre var så søde at køre hen til os med bilen og Safa ekstra scooter nøgle, så vi kunne komme afsted.

Safa fandt senere nøglen i nogle af de bukser, han havde pakket til turen. Jeg var mildest talt rasende på ham, eftersom jeg havde været alt beskidt vasketøj igennem for at lede efter nøglen.

Alanya road trip, road trip Tyrkiet, kort over tyrkiet

Der er 2 veje til Kars

1: Op og ind i landet også på tværs.

2: Langs middelhavskysten også op på tværs af landet.

Det var blevet besluttet at vi tog nr. 1 derop, som går via Konya og Cappadocia. Jeg kan vejen op til Cappadocia udenad, når kørt den mere end 10 gange og ved også at der er god vej hele vejen.

Safa og jeg tog nr. 2 hjem, hvor vi gjorde stop i Diyarbakir og så verdens ældste tempel Gökbeklitepe. Mere om det senere, når videoerne er klar.

Efter 2 timer måtte vi stoppe

Der gik kun 2 timer, så måtte vi stoppe. Bilge´s bil havde fået vinterdæk på til turen, men noget var galt med det ene fordæk.

Ca. 1 time hos en automekanikker og 80 tl senere, var vi kort varigt på vejen igen.

30 min senere gjorde vi stop igen. For at spise morgenmad.

Denne del bliver ikke forklaret i videoen, men restauranterne er jo lukket pt. Vi lavede en “udenom reglerne” aftale med en rasteplads restaurant, hvor vi var de eneste gæster. Hvis vi købte the af dem, så måtte vi gerne sidde ved et af de afsides border og spise vores medbragte mad.

En stor redning, for ellers skulle vi have spist morgenmad i frostvejr på køleren.

Cappadocia, Cappadocia Drone, Kappadokia drone, Vulkansk landskab i Tyrkiet, unikke landskaber

Et super kort stop i Cappadocia

Kortet ville have os i en bue rundt om Cappadocia, men da ingen af de andre på turen havde set Cappadocia´s landskab før, så synes jeg det var dumt at gå glip af muligheden for at se det utrolige landskab, når vi nu var lige ved siden af.

Derfor tog jeg rattet og kørte os hen til mit favorit panorama udsigtspunkt. Det var meget mærkeligt at se Cappadocia uden turister og med mange mange steder lukket ned.

2 dages road trip på 1400 km

1400 km svare til at køre fra Danmark til Milano. Vi kørte 1007 km den første dag og gjorde stop i Erzincan, hvor vi overnattede.

Dag 2 startede tidligt med morgenmad også den sidste del af den lange køretur til Kars.

efterladt russisk palæ i Tyrkiet, efterladt russisk hus i Tyrkiet, efterladt russisk hus i Kars, Katarina Kösk, Katarina mansion, abandoned places in Turkey, abandoned places i Tyrkiet, abandoned places russian mansion in Turkey
Planen er at videoen om det efterladte russiske pæle, kendt som Katarina Kösk, bliver den næste video vi gør klar.

I Kars besøgte vi et forladt russisk palæ, besøgte Muhammeds landsby hvor jeg blev slikket på at flere kalve samtidig og kørte hestevogn på en frossen sø.

På vej hjem besøgte vi Ani som engang var en af verdens største byer. I dag er det et open-air museum med flere velbevaret kirker, som er mere end 1000 år gamle. Ani ligger helt ud på grænsen mellem Tyrkiet og Armenien, som kun er opdelt af en kløft, hvilket også er super sjovt at se.

En år lang drøm om at se Göbekli tepe, verdens ældste tempel, gik også i opfyldelse, da vi kørte hjem. Vi havde stedet næste til os selv, hvilket var fantastisk.

Alle de ovenstående punkter kommer der videoer om, så husk at følge min Youtube kanal og Video facebook side.