Jeg elsker at dele min smerte med jer, så I kan sidde herhjemme og grine af, hvor pisse uheldig jeg altid er!
I både 2016 og 2017 har jeg skrevet indlæg her på bloggen om, hvordan min ansøgning altid ender som et projekt fra helvede! I år var ingen undtagelse.
I 2016 fandt jeg ud af, at min ansøgning ikke var gennemført i deres online system pga af programfejl. Derefter måtte jeg ansøge igen, blot for at få en ansøgning med et ansøgningsnummer der var 9 måneder i fortiden (endnu en programfejl). Måtte aflyse hele lortet, starte forfra 3 gange og få en udrejsetilladelse for at tage til Cypern. Læs den historie her.
I 2017 fik jeg skæld ud fordi den bolig, jeg boede i var “ulovlig”. Jeg boede der helt lovligt men huset var bygget ulovligt for 25 år siden. På det tidspunkt havde jeg boet i lejligheden i 2 år, og i 2016 var den adresse ikke et problem. Derefter fik jeg skæld ud fordi “Deniz” sendte mig penge. Visamanden ville ikke fatte at “Deniz” var Deniz bank og at pengene var mine men bare overført fra den ene konto til den anden. Læs den historie her.
I 2019 havde jeg overset at mit pas ville udløbe efter 1,5 år, så derfor kunne jeg ikke søge for 2 år. Det var min egen fejl, men i mit hoved havde jeg pas til 10 år (fra jeg var 18 år, hvilket jeg stadig er inde i mit hoved). Det blev bare løst med bare at søge opholdstilladelse for den periode, jeg havde pas til.
Så nu skulle der søges igen igen igen. Det sidste år har jeg hjulpet en god håndfuld danskere med at få deres opholdstilladelse uden problemer, og jeg har altid sagt det er bedre, der er fejl og latterlige problemer med min opholdstilladelse, fremfor danskere som i forvejen er nervøse og bange for processen
2020: Nye spændende problemer
Jeg har købt en lejlighed, og selvom det ikke er synligt i ansøgningen, så er der en type opholdstilladelse for dem der lejer en lejlighed og en anden type opholdstilladelse for dem der ejer en bolig. Boligejere kan efter 5 år søge statsborgerskab (hvis de overholder en lang række andre krav) mens dem der lejer en lejlighed og som ikke er gift eller har arbejde i Tyrkiet, ikke kan.
Systemet meldte fejl med det samme jeg startede min online ansøgning. Fejlen skal en ansat på visakontoret ordne manuelt, før jeg/man kan fortsætte ansøgningen. Torsdag kl 15.00 havde de for travlt til at hjælpe selvom de først lukker kl 17.30 og der ingen var på kontoret.
Fredag morgen kl 08.30 kom jeg tilbage, også startede et latterligt helvede endnu engang. Mange boligejere ved, at det med lejligheds numre i ældre tyrkiske boliger er som et spil ludo. Det ene papir siger jeg bor i nr. 5 og det andet siger jeg bor i nr. 6. Mit skøde siger nr. 6, selvom kommunens system siger nr.5.
Så først en tur på kommunen også på forsikringskontoret, så nummeret var 6 alle steder. Tilbage til visakontoret.
På visakontoret kunne de ikke fikse det, de skulle, uden en note fra nüfus kontoret (endnu et kommune kontor) og fra tapu / skøde kontoret (som skulle bevise jeg ikke havde solgt lejligheden indenfor de sidste 5 minutter). ÅH gud kunne de ikke havde sagt det før, så jeg ikke skulle sidde og vente 20 min, bare på at blive sendt videre til nye kontorer?
Nüfus kontoret ville have bevis på jeg boede i lejligheden og mit skøde er ikke bevis (det er kun bevis på jeg ejer den, men ikke at jeg bor der). De ville have en vand eller el regning som bevis. Jeg havde ikke liiiiige en elregning i lommen, så videre på elkontoret. Elkontoret havde registeret mig til at bo i nr. 3 (!?), så videre over på et andet elkontor for at rette den fejl. Derfra tilbage til Nüfus og 2 timer senere var det lort overstået.
Så videre til tapu kontoret, som altid har latterlig lang kø. Fik et stykke papir derfra også gik turen tilbage til visakontoret.
På visakontoret fik jeg et møde med en sød ansat, som fik mit humør op igen. Også var deres fnidder fnadder system ordnet, så jeg kunne sende min online formular ind.
Læs også >> Nye regler for opholdstilladelse gælder ikke disse lande
Også blev det tirsdag
Fredag blev ansøgningen udfyldt og allerede i dag tirsdag havde jeg møde. Bevidst havde jeg booket tid kl 08.30, fordi jeg ved, hvor travlt og hvor forsinket de bliver på visakontoret op ad dagen, plus om morgenen er der ikke så mange mennesker (corona virus).
Jeg ankom kl 08.30. Mr. sur receptionist kiggede på mine papirer og sagde jeg skulle tage på tapu kontoret for at få et stykke papir på jeg ejede lejligheden. Jeg forklarede at sådan et papir fik jeg i fredags og at det papir var på deres kontor. Ikke godt nok (eller også vil han bare være en røv), så endnu en tur på tapu kontoret efter det samme stykke papir. 45 min ventetid og 20 sekunders arbejde havde jeg mit latterlige stykke papir.
– Og vil lige nævne at ingen af mine kunder med lejlighed nogensinde er blevet bedt om sådan et stykke papir, men jeg ved også efter mange år i dette cirkus, at reglerne kan blive ændret fra dag til dag.
Tilbage til visakontoret hvor Mr. sur receptionist endnu engang kiggede på min papirer, tog min mappe og sagde “Det kommer med posten”. Jeg spurgte om, jeg ikke skulle til personligt møde, hvilket jeg bare fik et nej til.
Efterfølgende har jeg fået oplyst af udlændinge komiteens formand at personlige møder på visakontoret ikke vil blive afholdt indtil min. 6 april, pga frygten for Corona virus. Det blev indført i går!