Den tyrkiske Fatih Moské i Eindhoven

moske i holland, holland moske, seværdigheder i eindhoven, eindhoven moske.

Den sidste uge har jeg opholdt mig i Belgien og Holland, og planen er at blive i Holland en uge endnu.

Jeg er her af 3 grunde: 1. Undslippe Alanyas ulidelige varme 2. Få mulighed for at opleve Europa mens solen skinner og 3. Få ro til at færdiggøre årets andet magasin.

De sidste 4 år har jeg stædigt opholdt mig i Alanya mens sommer varmen gjorde livet næsten ulideligt. I år har jeg taget flugten✈️.

Årets andet magasin er også snart ved at være klar til tryk, men i takt med min forretning er vokset betydeligt og jeg har fået både nye venskaber og latin dans som en del af min hverdag, så smutter timerne også utroligt hurtigt fra mig for tiden. Derfor har jeg valgt at rejse lidt ud i verden, så jeg kan fokusere på at få designet et flot magasin og på mig selv.

Jeg rejser solo igen, men har arrangeret at mødes med venner forskellige steder, jeg kommer til.

Jeg opholder mig lige nu i Eindhoven, hvor jeg også var for nogle uger siden. Jeg arbejder lige nu på at lave forskellige rejseblogger guides med seværdigheder i Eindhoven, gratis seværdigheder i Eindhoven og en liste over museer i byen. 📝

Kald mig bare “miljøskadet” fra min hverdag i Tyrkiet, men i min søgen på gratis seværdigheder i Eindhoven faldt jeg over den Tyrkiske-Hollandske Fatih Moske 🕌. Moskeen ligger 900 meter fra mit hotel (The student hotel) og derfor gik jeg i dag forbi.

🕌 Fatih Moskéen i Eindhoven

Gåturen hen til moskeen gik med god musik i ørnene 🎼 og fuldstændig ro i maven. Jeg har jo efterhånden besøgt næsten 100 moskeer og aldrig haft en dårlig oplevelse.

Men da jeg pludselig stod foran moskeen, fik jeg alligevel et stik i maven. Jeg er jo vant til at besøge moskeer i Tyrkiet, og de er vant til udlændinge. Ellers besøger jeg moskeer som ligger i små landsbyer, hvor de lokale stolt viser deres moskeer frem.

Men hvad nu hvis disse hollandske muslimer / moskeer var helt anderledes og ikke ønskede fremmede i deres hellige hus? Jeg har jo aldrig besøgt en moske i Europa, og dokumentaren “Moskeerne bag sløret” gjorde nok ligeså stor indtryk på mig som så mange andre danskere (forskellen er bare, jeg også kender til den smukke del af Islam! ❤️). Måske var det her en “dårlig moske”?.

Jeg forsøger disket at tage i håndtaget på moskeen, men den er låst. En ung mand er ved at gøre rent ind i moskeen, og han gør tegn med fingeren til at give ham 1 minut. Kort efter åbner han døren.

Jeg spørg på engelsk om det er muligt at se moskeen. “Naturligvis, jeg åbner lige kvindeafdelingen til dig”.

I min taske havde jeg pakket mit tørklæde og en trøje til at dække min arme, så jeg kunne påklæde mig korrekt inde i moskeen (hvilket jeg altid vil opfordre alle til at gøre af respekt).

Jeg iføre mig tørklædet og trøjen inden jeg trådte ind. Med det vinder jeg et smil fra den unge mand, der tydeligvis bliver glad for at se, at jeg ved hvordan jeg skal påklæde mig.

Moskeen set oppe fra kvindeafdelingen.

Ro i kvindeafdelingen af moskeen

Ved indgangen til kvindeafdelingen tager jeg mine sko af og placere dem i reolen. I bare tæer går jeg op af trapperne, hvorfra jeg også får udsigten til mandeafdelingen af moskeen.

Moskeen er indrettet, som størstedelen af alle tyrkiske moskeer jeg har besøgt. Og som altid er der en kæmpe stor lysekrone i midten af det hele. I kvindeafdelingen fandt jeg et stativ fyldt med bedekranse, hvilket også er helt normalt 📿  og flere småting kvinderne havde glemt efter deres bøn.

I stilhed, i moskeen bad jeg en bøn for mig selv. En bøn om en god fremtid, en bøn til Taner som lige nu er i det tyrkiske militær, og en bøn til dem jeg holder af ❤️.

I mit stille øjeblik tog jeg også lige en selfie. Der er mange måder at binde et tørklæde på, så det dækker håret og jeg binder næsten altid mit sådan her.

En positiv, god og gratis oplevelse i Eindhoven

På vej ud af moskeen falder jeg i snak med den unge mand, som gjorde rent. Ærligt tror jeg, han var ligeså nysgerrig på mig, som jeg var på ham.

Han spørg om jeg er studerende i Eindhoven, hvortil jeg svare jeg er turist men bosat i Tyrkiet. Med glæde i stemmen siger han “Jeg ville ønske flere turister havde lyst til at besøge moskeen”.

Hans ord gjorde min tidligere frygt om moskeer i Europa total til skamme! Det var tydeligt at høre, at det var i moskeens og muslimernes interesse, at flere udefrakommende ville komme og opleve “Guds hus i Islam udgaven”.

Jeg spørg til åbningstiderne på moskeen, og får at vide den har åbent 24 timer i døgnet, men at de låser dørene mens de gør rent. Uheldigt tidspunkt jeg derfor ankom på, men alligevel heldigt, ellers havde jeg ikke haft mulighed for at snakke med den unge herre om moskeen.

Eindhoven aka. mini Tyrkiet

På mine gåture rundt i Eindhoven har jeg bemærket utrolig mange tyrkiske forretninger. Vandpibe cafeer, kebab steder, frisører, tøjbutikker har over hele Eindhoven har tyrkiske navne. Den unge mand siger der bor omkring 12.000 tyrkere i Eindhoven (Indbyggertal: 223.209 ano 2015).

Får jeg derfor hjemve, mens jeg er i Eindhoven, så ved jeg godt hvor jeg skal gå hen ;). 12.000 er alligevel også et stort tal, er det ikke?

Guide til at besøge en moske:

Hvis man overholder nogle enkle regler, så kan man som ikke-muslim normalvis besøge en moske uden problemer.

Du skal blot følge disse regler:

1: Gå ind til det med et åbent sind. Hvis du allerede har besluttet dig for oplevelsen bliver dum, at alle muslimer er terrorister eller at du ikke kan lære noget nyt af at besøge en moske, så SKAL DU IKKE GÅ IND.

2: Dine sko skal anbringes i særlige reoler ved indgangen. Du må ikke gå ind i en moské med sko på.

3: Din påklædningen skal være respektfuld. Hverken kvinder eller mænd må have shorts på, derudover skal kvinderne have dækket armene og have et tørklæde på hovedet. Tørklæder kan oftest lånes af moskeerne.

4: Når du er inde i moskeen, bør du holde dig diskret i baggrunden, hvis nogle er i færd med at bede. Det er tilladt at fotografere men gør det med respekt, og undlad at gøre det under bønnen.

Afvasknings området i fatih Moskeen i Eindhoven. Det er første gang jeg ser den indendørs, men logisk nok når man tænker på det skiftende vejr i Europa.

Praktisk information om Fatih Moskeen i Eindhoven:

Entrépriser: GRATIS

Fatih Moskeens åbningstider: 24 timer i døgnet, men aflåst ved rengøring.

Adresse: Eindhoven Central Mosque, Willemstraat 67, 5611 HC Eindhoven

Byggeår: 1989

INDHOLD I ARTIKLEN: OPLEVELSER I EINDHOVEN, SEVÆRDIGHEDER I EINDHOVEN, MOSKE I EINDHOVEN, GRATIS SEVÆRDIGHED I HOLLAND, REJSEBLOG, OPLEVELSER I HOLLAND, GRATIS OPLEVELSER I EINDHOVEN, ISLAM, MOSKE, BLOG OM HOLLAND, BLOG OM AT REJSE.