Bukarest Flodkrydstogt Rejseblog - Ferie, Rejser & Oplevelser

Fra Bukarest til Der Kleine Prinz (Donau Flodkrydstogt)

Flodkrydstogt, Donau flodkrydstogt, flodkrydstogt på Donau floden, Folkets hus i Bukarest

Jeg vil gerne dele mit Donau Flodkrydstogt med jer her på rejsebloggen.

Jeg er på et flodkrydstogt på Donau floden som rejseleder med en gruppe på 28 gæster. Turen tager 11 dage og starter i Bukarest, Rumænien og slutter i Wien, Østrig.

Om Donau Flodkrydstogt serien – Del 1

I stedet for at skrive verdens længste rejseblog indlæg om alle 11 dage, så vil jeg i stedet lave det til en serie af artikler om mit flodkrydstogt på Donau floden.

Rejsen går igennem 7 lande og undervejs besøger vi 5 hovedstader, sejler igennem verden længste kløft, kendt som Jernporten og drikker blommebrændevin med de lokale i Serbien. Turen forgår på skibet “Der Kleine Prinz”, som har verdens sødeste crew.

Dagens indlæg handler om min ankomst til Bukarest og turen ud til Der Kleine Prinz flodkrydstogt.

Se mine videoer om Flodkrydstogter på min youtube kanal.

Bukarest lufthavn, lufthavnen i Bukarest, Rumænien luftuhavn
Spiste en super kedelig frokost mens jeg ventede på gæsterne skulle ankomme.

Ankomst i Bukarest fra Tyrkiet

Fra Antalya lufthavn fløj jeg over Istanbul til Bukarest i Rumænien. Min transfer var kl 04.00 om natten og jeg ankom omkring middag. I Bukarest skulle jeg vente et par timer på mine gæster ankom fra deres transfer fly i Wien.

Milos, skibets manager og en superhelte støtte for rejseledere som mig, havde skrevet til mig  at han var blev forsinket, hvilket ikke er en god start på rejsen.

Kort tid efter fandt jeg ud af at gæsternes fly var forsinket.

På ankomst dagen vil man som rejseleder helst ikke have nogle overraskelser, for det er folks første dag på ferien og min første arbejdsdag med gruppen og den vil man gerne have går så smertefrit som muligt.

Da gæsterne landede manglede jeg stadig Milos. Da jeg krydsede den sidste gæst af listen stod han bag mig. En lang serier af forsinkelser endte i sidste ende med at passe fuldstændig perfekt sammen.

En lokalguide hoppede på bussen med os og han gav en guidet busrundtur i Bukarest. I ved sådan en med “hvis du kigger ud til højre nu kan du se et gammelt teater udefra og til venstre er der en statue af en mand som sidder på en hest og er vigtig for nogle historiske begivenheder, som I ikke gider at hører om“.

Hvis du spørg mig, så så gæsterne mest bare trafik og gamle huse. Også gjorde vi 10 minutters stop ved folkets hus.

Folkets hus, seværdigheder i Bukarest, bukarest seværdigheder, Verden støreste bygning
Folkets hus i Bukarest er så bredt, så det ikke kunne være på mit foto.

Folkets hus i Bukarest

På dansk kender vi bygningen som “Folkets hus”, lokalt er det kendt som Casa Poporului.

Folkets hus er på alle måder misvisende, for da det blev bygget, var folket på igen måder velkommen i bygningen og ingen har nogen sinde boet i “huset”.

Det var Nicolae Ceausescus som sætte gang i byggeriet. Han ville have en bygning, som hele verden misundende. Han ryddet et stort område med flere tusind private boliger, kirker osv osv for at bygge “Folkets hus” og nogle omkringliggende bygninger, som passer sammen i stilen.

I dag er det verdens andenstørste bygning efter Pentagon og i dag huser bygningen Parlamentet – eller rettere sagt Parlamentet burger 4% af bygningen, mens over dekoreret værelser på stribe er ubrugte, fordi de ikke kan bruges til noget fornuftigt.

Det er også verden tungeste bygning, det synker nemlig 0.08 cm om året.

Da Nicolae Ceausescus blev slået ihjel var bygningen stadig ikke færdigbygget. Mange ønskede at rive det ned, men der var allerede brugt svimlende summer penge og materialer på at bygge det, så det var billigere at bygge det færdigt, hvilket tog yderlig 5 år.

Man skal se Folkets hus for at forstå hvor sindsygt stort det er. Det er utroligt at stå og kigge på.

Personligt tænker jeg “Hvis man skulle bygge Folkets hus i et skala forhold 1:100 Lego, så ville det være ligeså stort som et almindeligt hus” Det er nok ikke helt sandt, men sådan tænkte jeg.

Fra Bukarest til Turnu Magurele

Efter en kold og hurtig pause foran Folkets hus, så skulle vi på verdens længste og kedeligste køretur fra Bukarest til Turnu Magurele.

Ja overdrivelser fremmer forståelsen men på en fredag eftermiddag i Bukarest er der meget trafik og på landet er der ikke meget at kigge på.

I timevis kørte vi forbi “sigøjner paladser” som lokal guiden kaldte dem. Store villaer i flere etager, med flotte søjler foran døren. Smukke smukke hus – med en lille mærkelig detalje som var ens for dem alle – der var ikke lys i et eneste vindue.

Så begynder man jo at spekulere; Var de forladte? Var alle i Rumænien taget på ferie? Havde de ingen strøm?

Lokal guiden fortalte at ingen havde råd til at have lyset tændt og varme de i de store sigøjner paladser, så derfor samles alle i et af de mindre rum i huset, og derfor er resten af huset mørklagt.

Og nu vi snakker om lokal guiden – stakkels mand, mens han havde en stor funktion i Bukarest, så var hans funktion i de 3 timers kørsel fra Bukarest til Turnu Magurele bare at fortælle lidt engang imellem, f.eks da vi kørte forbi en stor sø, som oprindelig havde været planlagt til at blive bygget til Bukarest havn, så flodkrydstogter kunne starte derfra.

De planer blev der dog aldrig gjort mere ved og søen bliver i dag i stedet brugt af lokale til at opdrætte stør, fordi fisken er utrolig udrydnings truet i Donau floden og det vil de lokale gerne ændre på.

Da vi ankom til Turnu Magurele skulle lokal guiden med chaufføren de 3 kedelige timer tilbage Bukarest.

Der Kleine Prinz skib, Flodkrydstogt Der Kleine Prinz, Flodkrydstogt på Donau, Donau flodekrydstogt
Min lille kahyt på Der Kleine Prinz

Ankomsten til Turnu Magurele

Vi ankom noget senere til Turnu Magurele end planlagt.

Kl ca. 22.00 stoppede bussen og foran bussen stod næsten alt skibets personale klar til at tage vores kufferter. Kæmpe store serbiske mænd og bitte små serbiske kvinder er hvad 80% af personalet på skibet består af. De sidste 20% er rumænske.

Det er i skærende kontrast til MS Princcess som jeg kom hjem fra ca 96 timer før jeg tog til Donau. På MS Princess var størstedelen af personalet fra Bali mens kaptajnen var en 2 meter høj hollandsk mand.

På Der Kleine Prinz fik vi et fantastik aftensmåltid efter ankomst og generelt vil jeg gerne sige at man får fantastik mad på flodkrydstogter.

Efter vi have fået en 30 sekunders instruktion i, hvordan vi skulle tage vores redningsvest på i tilfælde af det blev nødvendigt, kunne vi lovligt forlade den lille havn i Turnu Magurele og sejle mod Vidin i Bulgarien.

Mit næste rejseblog i Donau flodkrydstogt serien kommer til at handler om Vidin i Bulgarien, som vi besøgte inden vi fortsatte vores sejlads ind i Jernporten, Europas største kløft.

INDHOLD I ARTIKLEN: FAKTA OM FLODKRYDSTOGTER, REJSEGUIDE TIL FLODKRYDSTOGTER, OPLEVELSER I BUKAREST, SEVÆRDIGHEDER I BUKAREST, FOLKETS HUS I BUKAREST, REJSELEDER PÅ FLODKRYDSTOGT, FLODKRYDSTOGT REJSELEDER, REJSEBLOG, BLOG OM AT REJSE, BLOG OM FLODKRYDSTOGT, TRAVELBLOG, DANISH TRAVEL BLOG, TRAVEL BLOGGER, DONAU FLODKRYDSTOGT, FLODKRYDSTOGT DONAU, MS DER KLEINE PRINZ,